mandag den 17. marts 2008

Fitness for de prisbevidste


480.000 danskere går til fitness, men betaler vidt forskellige priser. Hvor meget koster et medlemskab i et år? Få svaret her.

Fitness er godt for kroppen, men i pengepungen kan det gøre ondt. Inden man melder sig ind i et fitnesscenter, bør man derfor sammenligne priser og medlemsvilkår. Der kan nemlig være tusindvis af kroner at spare på et års medlemskab, og vilkårene er vidt forskellige og indeholder diverse ekstragebyrer, som ikke bliver nævnt, når man som ny kunde spørger til prisen.

Det viser en rundringning til de fire store fitnesskæder og et af landets 150 foreningsbaserede DGI-fitnesscentre, Borup Motionscenter på Sjælland.

Markant billigst blandt de kommercielle centre er Fitness World. Her koster et års medlemskab 2.487 kr. inklusive startgebyret på 99 kr. Månedsprisen på 199 kr. er nogenlunde halv pris i forhold til de tre andre kommercielle centre med Fitness.dk som det dyreste foran Equinox og SATS.

”Vi har smidt bindingerne og sænket priserne,” lyder det ellers lokkende i tv-reklamen for Fitness.dk, som med 105.000 medlemmer er landets største, men trods prisnedsættelsen skal man altså stadig betale over 5.000 kr. for det første års træning i Fitness.dk.

Den store prisforskel bekymrer ikke adm. direktør Rasmus Ingerslev, Fitness.dk, som kalder konkurrenten Fitness World for fitnessbranchens svar på discountbutikken Netto.

»Vi har sænket priserne så meget, vi kan, uden at gå på kompromis med kvaliteten, og vores undersøgelser viser, at prisen betyder mindre for vores kunder end kvaliteten,« siger Rasmus Ingerslev.

Alene i løbet af januar måned, hvor Fitness.dk har kørt en stor tv-kampagne, har Fitness.dk fået 12.000 nye medlemmer, og det skyldes ifølge direktøren, at kæden har sløjfet de omstridte bindingsperioder på helt op til et år. Til gengæld opererer kæden stadig med et opsigelsesvarsel, der efter kritik fra utilfredse kunder og Forbrugerombudsmanden er sat ned til løbende måned plus 30 dage. Indtil for en måned siden var det løbende måned plus 60 dage.

Af tv-reklamerne fremgår det imidlertid ikke, at det f.eks. koster 229 kr. for en startpakke og 149 kr. for at stille sit medlemskab i bero, hvis man skal på ferie.

Forkælelse til 599 kr. pr. måned

I Equinox er prisen for et års medlemskab knap 4.900 kr., og så er kunderne tilmed bundet i 12 måneder. Ifølge markedschef Peder van der Schaft, Equinox, kan man dog også undgå den lange bindingsperiode ved at betale en højere månedspris på 599 kr. - det svarer til en årspris på hele 7.188 kr.

»Vores produkt er et helt andet end Fitness Worlds. Vi har mere personale, tilbyder tre programlægninger med instruktør, vi har flere hold og har mange steder eksklusive velværeafdelinger med damp, jacuzzi og saltvandskar. Folk vil gerne have tid til at forkæle sig selv, og vi tilbyder hele pakken, mens Fitness World kun har valgt at tilbyde den skrabede udgave,« siger Peder van der Schaft.

Prisen for et års træning hos SATS er også cirka dobbelt så høj som i Fitness World, men SATS netop har skippet bindingen, så kunderne kan melde fra uden opsigelsesfrist.

»Vores faciliteter har en helt anden standard end Fitness Worlds. De har valgt discountmodellen, mens vores er den mere brandede udgave. Vi har 55 udbud af gruppetræningstimer lige fra børnetræning til dans og vægttræningstimer for overvægtige,« siger adm. direktør Søren Steffensen, SATS.



Ikke discountagtig


Hos Fitness World har marketingchef Sophie Rossing dog ikke meget til overs for konkurrenternes kritik.

»Det er rigtigt, at vi ikke har sauna, spa og wellness, og at man skal betale 175 kr. for at få en instruktør til at lægge et personligt program, men ellers har vi alt det, som de andre kæder tilbyder, til halv pris. Vi har masser af holdaktiviteter og de nyeste fitnessmaskiner. Jeg tror ikke, at vores kunder synes, at vores centre er spor discountagtige,« siger Sophie Rossing.

Hun påpeger, at det er Fitness World, som har været først med de bindingsfri medlemskaber, og at kæden på den måde har tvunget konkurrenterne til at følge efter.



Flere fordele


Den udvikling glæder kontorchef Kenneth Skov Jensen fra Forbrugerstyrelsen. Styrelsen lavede for et halvt år siden en kulegravning af fitnessbranchen, og ifølge Kenneth Skov-Jensen har markedet ændret sig markant siden.

»Tidligere blev man bundet i et helt eller et halvt år ad gangen, og det var meget svært at komme ud af aftalen, hvis man skulle flytte til en anden by eller kom til skade, så man ikke kunne træne mere. Vores opfattelse er, at markedet har flyttet sig i retning af kunderne. Der er kommet flere nye valgmuligheder og flere forbrugerfordele,« siger han.

Forbrugerstyrelsen vil ikke blande sig i det virvar af gebyrer, som fitnessbranchen fortsat er præget af.

»Vores grundholdning er, at prissætningen er op til virksomhederne selv, så hvis de tager et gebyr på 149 kr. for berostillelse af medlemskabet, vil vi ikke blande os i det, så længe de gør kunderne opmærksomme på, hvad de går ind til,« siger han.

Ingen kommentarer: